Fizah saket lutut..


Salam sumer..hari neh sgt laa x best bg aku..pg2 bgn aku dh rs lain mcm dh..nk turun katel, kaki rase kejang jek..aku pn pelik, pesal jd camne..tngah ralit jalan menuju ke bilik mandi, aku dpt rasekn kesaketan kt lutut belah kri aku..haih.. pe kena neh? aku pn pelik.. mmg laa smlm dh ade rs saket sket2.. tp aku ingtkn dh ok..sbb aku jalan pn normal jek..

ble masuk harineh, mmg aku xleh thn.. dh rs cam nenek umor 80 taun lak..
nk g toilet, mencangkung nk kencing pn kna berpaut..
nk turun tangga pn kna turun satu² kaki.. mcm tu laa gak ble nak naek tangge..
turun keta, jalan² bese pn saket jgk..
tp yg aku heran bin taksub, ble time mkn jek, trus xrase saket.. miahahaha

pe laa nk jd ngn aku neh.. mude² lg dh dpt saket..
Aku bersyukur gak, aku x drive keta manual.. kalo x, aku x dpt nk bygkn mcmane aku nk tahan kesaketan menekan clutch..huhu..

kat bwh neh, ade laa serba sedikit info berkenaan dgn lutut yg aku dpt dr belog incik tuah.rimbun

tngah laa godek2 cr gmbr lutut, jmpe lak info pasal neh..
mari kte kongsi sme² ye kwn²..

Mengapa Lutut Saya Sakit?
Sendi lutut anda adalah diperbuat daripada tiga tulang. Tulang paha (femur) anda berada di atas tulang kering (tibia) anda. Apabila anda membongkok atau meluruskan lutut anda, hujung bulat tulang paha anda bergolek dan meluncur merentasi permukaan di atas yang agak rata bagi tulang kering anda. Tulang ketiga kerap dipanggil tempurung lutut (patela), yang tersangkut pada otot-otot yang membenarkan anda untuk meluruskan lutut anda. Tempurung lutut anda menyediakan sistem tuas untuk mengurangkan ketegangan pada otot-otot ini.

Dalam keadaan normal, lutut yang sihat mempunyai permukaan tulang yang bersama adalah licin dan keras. Satu pengkusyenan lapisan tisu yang dipanggil rawan, mencegah hubungan langsung di antara tulang-tulang ini. Ketahanan lapisan tisu ini membenarkan tiga tulang tersebut untuk bergerak tanpa mencipta geseran atau permukaan tulang menjadi haus.






Walaubagaimanapun, apabila rawan ini menjadi rosak, tulang-tulang anda bergeser bersama-sama menyebabkan geseran, sakit dan, akhirnya, kemerosotan permukaan tulang. Punca-punca lazim kerosakan kepada rawan anda adalah daripada pelbagai jenis artritis. Tiada ubat atau rawatan yang akan membuatkan rawan yang rosak membesar kembali.


Credit to him.. dan ble bce info pasal neh, aku mintk2 laa dijauhkan dr sebrg penyakit yg perlukn rawatan berpnjangan.. aku dh xnak susahkn sape2 lg..hikss..
tngu pas kawen sok, nk saket, saket laa.. biar husband aku lak yg jg aku.. huuu..
smoge saket aku akn berkurangan esk hari..
kalo x sehat jgk, kna laa g wat detail check up..
keep it smile fizah... =)
kredit utk my ummi jgk sbb sudi membuat urutan kelegaan sedikit utk anakmu ini..


No comments:

Post a Comment

Kata Anda?