Pages

5 Kerja paling tekanan di America tahun 2010

Hye Peps.. Ini hanya rekod sahaja. Mahu letak.. Bukan berlaku di Malaysia, rekod ini tercipta di Amerika. Terang lagi bersuluh tajuk begitu. Jangan tanya lagi ya..

Saya jumpa 5 kerja paling tekanan di yahoo finance. Wah, rajen pagi2 engkau baca artikel segala. Eh, tak tak.. tak kuasa, itu secara kebetulan, tertengok dan segera membaca sebagai bahan rujukan. Mana laah tahu suatu hari kelak, boleh engkau buat carta pekerjaan paling tekanan kn?

Marilah meneruskan acara, pemenang pertama jatuh kepada..


1. Ahli Bomba @ Fire Fighter


 Stress Rank: 200
Stress Score: 110.936
Unemployment: 0%-4%
Hours Per Day: 11
Time Pressure: Very High
Competition: Low 

"Firefighters frequently work irregular or unusual hours, or remain on call throughout the night. They risk heat exhaustion, smoke inhalation, and serious injury while on the job, and even the state of anticipation preceding a major threat can be highly stressful in itself. Firefighters are also sometimes required to spend long hours outdoors in bad weather," says CareerCast.com.


Catatan Feez: 

Haih, dah nama pun ahli bomba,mestilah cara bekerja macam tuh, cuma dekat Malaysia, Ahli bomba di tambah perkataan penyelamat dekat belakang. Jadi, secara tak sengaja, kerja mereka bertambah laa kan. Cuma Ahli Bomba dekat Malaysia ni macam beruntung dari segi keadaan cuaca, hanya ada panas atau hujan sahaja.. :D


2. Eksekutif Korporat.
Stress Rank: 199
Stress Score: 108.625
Unemployment: 0%-4%
Hours Per Day: 11
Time Pressure: High
Competition: High 

"This highly competitive field requires detailed knowledge of the financial community, economic trends as well as technological developments and implications. Senior executives are expected to excel in many different fields at once, and face daily pressure to make far-reaching decisions that can affect numerous employees and their company’s bottom line," says CareerCast.com.

Catatan Feez: 

Dalam bidang korporat, target dan pencapaian adalah sangat penting. Setiap hari target perlu dicapai untuk memberikan kemasukan kewangan utk syarikat. Oleh itu, tahap bekerja juga perlu meningkat dan memberi sepenuh tumpuan. Bukan sahaja utk excutive malah feez rasa kerani juga turut terbabit utk menyempurnakan tugasan ini.

3. Pemandu Taxi

Stress Rank: 198
Stress Score: 100.491
Unemployment: 14%+
Hours Per Day: 9.5
Time Pressure: Moderate
Competition: Moderate
"Taxi drivers generally work erratic hours, including late nights and weekends. High speed driving in traffic, especially in major cities, is quite dangerous, and they frequently drive in bad weather conditions as well. In addition, taxi drivers are confined to their vehicle all day with a supply of cash, making them vulnerable to criminals," says CareerCast.com.

Catatan Feez: 

ehem.. bukan nak ckp apa, stress yang melampau sampai menganggu-gugat aktiviti jalan raya. Pemandu teksi di Malaysia sangat-sangat @#$%^*&^^%%. Saya tak tahu pula kalau anda semua tidak pernah mengalami dan memaki terhadap pemandu² teksi ini. Bukan mahu biadap, taappppiiii sangat kurang pemandu teksi yang bersifat lemah gemalai sekarang.. Saya ULANG sangat kurang.. haihhh.. *keluhan lagi sekali.. Okey cukup!!


4. Doktor Bedah @ Surgeon

Stress Rank: 197
Stress Score: 99.463
Unemployment: 0%-4%
Hours Per Day: 11
Time Pressure: Moderate
Competition: High 

"Surgeons can be required to work at odd hours, and many operations take hours to complete. Operating calls for extreme precision and attention to detail, and can require quick decision making with life or death consequences. In addition, rising malpractice insurance costs are a major cause of stress for many surgeons," says CareerCast.com.


Catatan Feez: 

hurmm.. no comment..rasa2 semua doktor perlu berkorban sebegini rupa. Cuma Doktor Bedah ini terdedah kepada mainan perasaan.. **eceh, ayat engkau.. Betul laa.. cuba bayangkan kalau anda seorg doktor bedah yang dedikasi, andai kata anda membedah seseorg pada suatu hari. tapi org itu tak dapat di selamatkan akibat komplikasi² tertentu.. Bukankah boleh terjadi perasaan bersalah dan pada masa yang sama sangat sedih.  Lagi² dok terfikir-fikir macamana kita nak bagitahu ahli keluarga pesakit tersebut. haihh.. ** keluh kesah lagi sekali.

5. Pegawai Polis

Stress Rank: 196
Stress Score: 93.893
Unemployment: 0%-4%
Hours Per Day: 9.5
Time Pressure: Moderate
Competition: Low

"Police officers face potentially life-threatening situations daily. Shifts can be long and strenuous, especially in emergencies, and work requires both physical and emotional strength.

Catatan Feez:
hurmm..hurmm..hurmm.. nak cakap apa.. dekat Malaysia semua Pegawai Polis stress kah? hehe. .ada pegawai polis mahu jwb? ada..ada?? mana.. mana?? ehem, pak cik polis kat Malaysia mmg baek hati. betul, tak tipu..
Oklah, cukup sahaja setakat ini, ada tambahan boleh di kemaskini di lain hari. Cuma, korang bygkn sekarang 5 pekerjaan ini adalah paling tekanan di sana, bayangkanlaa lagi 5 tahun sudah cukup..agak² berapa byk lg pekerjaan tekanan yang lain. 

Sebenarnya tekanan ini kadang² bukanlah datang dari pekerjaan 100%. Adakalanya lahir dari sifat dan cara kita sendiri hadapi pekerjaan tersebut. Strees itu mesti ada, tapi utk menghadapi stress secara terurus dan tersusun bagaimana? Korang saja yang tentukan okeh. Jangan sampai menganggu gugat perasaan, boleh terlepas ke Tg Rambutan.. Mahukah?? Tepuk dada tanya Iman.

Nota kaki: segala pendapat dan huraian adalah dari sudut pandang minda Feez sendrii, jika tersalah atau terlebih, minta tegur dan moga boleh diperbaiki masa akan datang..

Source : boleh rujuk dekat.. Finance.Yahoo.com. Iya, aku copy paste.. Ada masalah???

7 comments:

  1. kisah aku dan teksi: eh,peliknya nama..hehe.. hurmm..dekat Malaysia ni mcm larik saja kategori2 nie..

    ReplyDelete
  2. aku rasa keje executive sana lg susah
    sebab bila2 masa jer diorang boleh kena sacked!
    diorang sanggup sack org kalau memang x perform x mcm kat sini



    Entri Terbaru:
    Pecah Kaca Pecah Gelas, Sudah Baca Harap Balas

    ReplyDelete
  3. Kapten: ye laa kn, persaingan teruk kt sne.. tp mgkn rank bomba tu sbb dorang keje lebihan masa..kena stay apa semua.sbb tu bomba menang kot..

    ReplyDelete
  4. wahh. xnak ar duk amerika.
    tensionn.
    =(

    ReplyDelete
  5. syAzAnA: dekat Malaysia pun dah cukup aman.. dorang kt sna saingat sgt sengit..

    ReplyDelete
  6. koje penoreh gotah pon stress hOi~
    kalO ari ujan, tak dapek nak mOtong..

    ReplyDelete

Kata Anda?