Pages

5 Kategori pekerjaan yang mendapat bayaran tinggi, tetapi...

Rendah tahap tekanannya.. (sambungan tajuk)

Hi, selamat petang semua. Hari Isnin ramai benar yang kena penangan Isnin Biru.. nak-nak utk orang yang kurang tidur mlm td. Hari ini nak berkongsi sedikit info mengenai tahap pekerjaan yang kurang tahap tekanan tapi mendapat bayarang gaji yang lumayan.. huh, jeles saya.

Macam biasa pagi2 bukak firefox automatik akan masuk ke finance.yahoo.com. hmm, byk info berguna boleh dapat dari situ. Info mengenai pekerjaan² yang mempunyai tahap risiko tekanan yang rendah namun mendapat bayaran yang tinggi ini juga saya curi dari sana. Tapi lepas saya curi, saya olah laa sikit² supaya tak terlalu ikut dengan Bahasa Inggeris mereka.
I'll bet, sapa yang bekerja macam ini dekat Malaysia mst tak rasa stress langsung.. Sbb apa saya ckp mcmtu, sbb orang dekat US sana pn ckp tak stress.. jgn nk tipu eh. HAHA

Mari kita tinjau ke pekerjaan yang pertama :
  • Physical Therapist -
    Walaupun bekerja di bidang perubatan terkenal dengan stres, PT menikmati keuntungan unik dari jururawat dan doktor ER. Pertama, PTS mempunyai jam kerja yang fleksibel dan mereka tidak diharapkan untuk bekerja pada malam hari. Kedua, kebanyakkan ahli terapi fizikal bekerja sendiri dan bererti mereka tidak perlu berurusan dengan bos yang boleh menyebabkan stres yang berlebihan.

    Hmm, pendapatan ahli terapis fizikal boleh menjangkau antara $ 50,000-105,000 setahun. Nah, itu adalah terapiutik (kata google translate) =D
  • Computer Software Engineer -
    yang ni macam tak percaya pulak. selalunya orang² yang bersengkokol dengan software mahupun komputer secara harian sangat stressful. hmm, mgkn di sana ramai yang meminati bidang sebegini. :D Kemungkinan juga faktor yang menyebabkan kurang tekanan adalah mereka boleh bekerja di mana saja. Kebanyakkan mereka bekerja secara sendiri juga. Pendapatan Computer Software Engineer pula adalah sekitar antara $ 4,000-130,000 setahun.. phewwww.. Lumayan..
  • Civil Engineer -
    Pekerjaan Jurutera Awam secara amnya adalah membina dan merancang infranstruktur negara. Sebab apa kurang stress? mereka hanya merancang, tapi yang membina kemungkinan besar adalah pekerja² yang di import dari luar. HEHE.. Gaji yang dorang dapat pula sekitar 50,000-115,000 setahun. Ini menurut statistik di US eh. :D
  • Massage Therapist -
    kalau pergi mengurut kat mana² pernah ke nampak tukang urut tu kelihatan sangat stress?? mungkin dia akan stress kalau tengok muka org yg dia kena urut tu kurang handsome ataupun dekat badan orang yang dia kena urut tu byk panau.. HAHA.. geli okeh! Fakta yang mempengaruhi pekerjaan tukang urut ni kurang stress mungkin hari² dok p cium wangian aromatherapy yg boleh pening kepala kalau bau kuat gila. Tapi pekerjaan ini juga sangat bergantung berapa ramai pelanggan yang datang dalam sebulan. Jadi, gaji dorang tak lah sebyk seperti pekerjaan² diatas, iaitu sekitar $ 45,000 atau lebih.
  • Technical Writer -
    Err, saya tak berapa nak pasti pulak pekerjaan Penulis Teknikal ini macamana.. Hmm.. tapi adalah kot berkaitan dengan gadjet² semasa yang berteknoly gamma spt Blackberry, IPhone dan sebagainya. Penulis Teknikal umumnya menerima pendapatan antara $ 47,000-98,000 setahun.


hmmmm,cpt2 lah pilih pekerjaan yg sesuai utk korang.. harap2 bkn indah kabar dari berita.. dan jgn salahkan saya kalau salah satu pekerjaan yg dipilih ada disini, tapi stress nya tak sama dari kabar ok.. :D Pilihan di tangan anda. :D jangan engkau stdy bidang Kimia, pergi kerja jadi Penulis teknikal. Rugi babe!

oklah, ckp sampai disini.. Esok2 kita cerita lagi.. :pandacloud_19:

source: Finance.yahoo.com
ditokok tambah sesuka hati: Diri sendiri..

12 comments:

  1. technical writer ye.... macam best... mesti kena taip laju. hahaha

    ReplyDelete
  2. wow..boleh la benti blaja nak tuka kos..hik hik hik

    ReplyDelete
  3. komputer engineer tak de ke?hehe

    ReplyDelete
  4. banyak jadi tukang urut :P XD
    aku selalu jadi tukang urut free. XD

    ReplyDelete
  5. software engineer~ menarik gak neh..hehe

    ReplyDelete
  6. aik aik kenapa tak stress pulakkk. keje jadi blogger pun stress kan? HAHA

    ReplyDelete
  7. paeh: hmm, tak pasti plak kena taip laju2 ke tak. HEHE

    bH: haha..boleh2.. HEHE..

    ReplyDelete
  8. Ery Farieha: hmm.. ini pekerjaan yg senang, tp bayaran mahal.

    ReplyDelete
  9. aizuddin.com: belum ada lg.. mst dekat sana pekerjaan dia stress sgt kot :D

    s h a f i q h a s h i m _____ : haah,sama laa kita.. jom laa jd tukang urut..

    Huda: haha, kerja laa software eng..dkt sini mau pecah kepala kot. :D

    ReplyDelete
  10. Liyanaa.: hmm, blogger jd stress bila ramai anymous gngu kot. HEHE

    edda(",): software eng tu dekat sini pasti gila.. HEHE

    ReplyDelete

Kata Anda?