Pages

Jgn Sedut kalo x mampu beli..

Assalamualaikum.. sebelum meneruskan bacaan ini, terlebih dahulu feez nk mintak maap kot2 ade yg terase hati kn.. hehe.. x berniat pn taw..

haih.. rase2 nye entry kali neh agak panas, sepanas sedutan die.. hehe.. jgn salah sangka, feez bkn nk menghentam org yg merokok.. bkn.. bkn.. mmg x de niat.. bg feez merokok adalah hak milik peribadi individu.. Incik bard ♥ sendiri menyedut asap x sihat neh.. tp tu sume tolak ketepi laa.. sape isap sape x isap.. cume feez teringin nk meluahkan sesuatu..

Luahan yg x terluah.. rase mcm nk hampuk kepala org yg jenis mcm neh.. tajuk pn da menerang segalanya.. oklaa.. straight to da point.. Soalan yg pertama, kenapa perlu merokok kalo suka pow rokok org laen? alahaaaiii, lemah laa weih.. setiap kali jmpe, mst nk pow.. cube laa consider sikit.. ingt rokok tu beli pakai daun ke.. takat sebatang tu kre ok laa.. tp kalo dua, tiga, empat, lima pastu kira sendiri laa.. hehe.. mane laa nk cekau weih.. cm kena tanggung rokok dia plak kn? alaa.. kalo mmg time tu rokok die da abis, xpelaa.. mmg ptt kwn tlng kwn.. tp, xkan everytime jmpe.. rokok ko hbs eh? pelik jgk kn?

ouchhh... ada yg terasa ke neh? sorry laa beb.. feez xde laa nk ngutuk atau mengata sesape..
tp tpu laa kalo antara di antara kwn2 kita x pernah berkelakuan mcm neh..

dan pertanyaan feez, mcmane korang handle perangai kwn yg jenis gini?
tlng tinggalkan jwpn kt kotak komen yg cun tuh..

kita semua sedia maklum, keburukkan merokok mcmna kn? tp kalo dah menghisap rokok pn senang mendapat penyakit, jgn laa mencari penyakit laen dengan member sendiri lak kn?

ok, kt sini ade la sikit info setelah penat lelah diri ini mengoogle td.. =)
Info-info mcm neh pn da byk kali dikeluarkan oleh jabatan kesihatan dan kementerian.. =)
tp hari ini biar laa feez plak jd klinik kesihatan lak eh? haha.. jm tngok =)

Otak - Pembebasan gas karbon monoksida dan pengurangan oksigen menyebabkan otak tidak dapat berfungsi dengan sepenuhnya

Telinga - Mengurangkan kadar pengaliran darah boleh menyebabkan pekak

Mata - Mata berair, radang mata yang boleh mengganggu daya penglihatan

Mulut - Mengalami deria rasa yang tidak sedap pada bibir,lidah dan tekak
- Nafas berbau dan mendapat jangkitan mulut
- Gigi menjadi kuning

Hidung - Mengurangkan deria bau

Kulit - Mengurangkan suhu badan, kulit muka cepat berkedut

Paru-paru - Kesukaran untuk bernafas dan mengurangkan tenaga untuk bersukan

Hehe, semoga anda2 yg merokok terbuka hati laa nk berhenti.. oppss.. entry ini jgk khas utk Incik Bard ♥ hati saya.. feez xleh nk pakse.. kalo hati dah terbuka nk benti, teruskan niat anda.. jgn mudah putus asa..

dan kepada sahabat yg berkelakuan ganjil-suka-mintak-rokok-dekat-sahabat dia.. ubah laa sikap anda.. kalo x mampu beli, senang citer benti jek.. xyah merokok.. bdn pn sehat.. ;p
jgn terasa weih.. aku x mengata sesape.. sape mkn petai, mulut dia yg bau busuk taw..
haha.. peace bebeh..

sebelum berundur diri, mari laa saksikan poster kt bwh neh..


tarra, katakan xnak pada incik rokok.. =)
p/s: sorry sgt2 ya.. ini bkn serangan peribadi.. kalo ada antara kwn2 yg nk beri komen, feez sedia menerima.. thanks..



No comments:

Post a Comment

Kata Anda?